„Jak wydobywa się emocje?” – to już siódmy temat, który zrealizowany został przez uczniów klasy czwartej w ramach Projektu Uniwersytetu Dzieci w Klasie z cyklu: Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?
Dziś znów pracowaliśmy bardzo aktywnie biorąc czynny udział w zabawach, które miały odpowiedzieć na zadane w temacie pytanie.
Rozpoczęliśmy od zabawy pod nazwą: „Wszystkie emocje mają swoją przyczynę”. Polegała ona na łączeniu znanych dzieciom emocji z sytuacjami, z którymi mają często do czynienia. To ćwiczenie miało na celu pokazanie, że wszystkie emocje mają swoje źródło w sytuacjach, które spotykają nas w życiu codziennym i każdy z nas może daną sytuację przeżywać w inny sposób.
Następnie zastanawialiśmy się „Jak inni ludzie przeżywają swoje emocje?”. Obejrzeliśmy krótki film, podczas którego dzieci zgadywały, jakie emocje wyrażała w tańcu bohaterka. Sami również staraliśmy się pokazać za pomocą ruchu nasze emocje.
W kolejnym zadaniu pracowaliśmy w grupach. Uczniowie musieli wyrazić swoje emocje poprzez sztukę, a konkretnie w formie ekspresji plastycznej, jaką było malowanie farbami. Słuchając różnych utworów muzycznych kreśliliśmy kształty poddając się nastrojowi muzyki. Analizując swoje prace dzieci doszły do wniosku, że nieświadomie dobierały kolory farb odpowiadające nastrojowi muzyki, np. czarna-smutek, czerwona-złość, żółta-radość…
Doszliśmy także do wniosku, iż muzyka niesie ze sobą różne emocje wiec warto przypomnieć sobie jakąś wesołą piosenkę, która powoduje, że zawsze się uśmiechamy i nucić ją wtedy, kiedy chcemy poprawić sobie nastrój.
Na koniec zajęć zastanawialiśmy się, który z poznanych sposobów wyrażania emocji jest dla nas najbardziej odpowiedni i warto go wykorzystać wtedy, gdy trudno jest nam wyrazić to, co czujemy.