SPIS TREŚCI:
- PODSTAWA PRAWNA
- ZAŁOŻENIA PROGRAMU
- MISJA SZKOŁY
- SYLWETKA ABSOLWENTA
- CELE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE SZKOŁY
- CELE, ZADANIA I FORMY REALIZACJI
- TEMATYKA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
- STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
- PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH
- EWALUACJA
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.
WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
PROFILAKTYKA
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój wychowanka w wymiarze emocjonalnym, społecznym, moralnym i intelektualnym.
I. PODSTAWA PRAWNA
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz.957).
- Rozporządzenie MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2018 poz. 214).
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Podstawowa kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- Statut Szkoły Podstawowej im. W. Przybyszewskiego w Bebelnie.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wincentego Przybyszewskiego w Bebelnie jest dokumentem pozwalającym scalać oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne szkoły i środowiska uczniów. Stanowi wytyczne do pracy wychowawczej skierowane do Dyrektora Szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, Samorządu Uczniowskiego, pracowników szkoły oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły, przy współudziale rodziców i z uwzględnieniem ich oczekiwań. Program ten jest programem różnorodnych działań, które nie są zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, ale jest oparty na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących. Profilaktyka powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów szkoły.
Przy opracowaniu Programu Wychowawczo – Profilaktycznego uwzględniono:
- dotychczasowe doświadczenia szkoły,
- zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli uwagi dotyczące głównych problemów opiekuńczo – wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowicku,
- obserwację zachowań uczniów na terenie szkoły i poza nią,
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej,
- podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa,
- plan pracy szkoły.
III. MISJA SZKOŁY
Jacy jesteśmy, co robimy obecnie?
- Promujemy tradycyjny system uznawanych wartości przygotowujący do godnego życia w społeczeństwie.
- Przygotowujemy do podjęcia w przyszłości odpowiedzialnego pełnienia obowiązków w rodzinie, w pracy zawodowej, a także do uczestnictwa w życiu kulturalnym.
- Wychowujemy w duchu patriotyzmu, uczymy poszanowania historii narodu i tradycji regionu.
- Stwarzamy wszystkim uczniom równe szanse wszechstronnego rozwoju poprzez szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz pomoc w kształtowaniu osobowości.
- Tworzymy partnerską i bezpieczną atmosferę wśród uczniów, rodziców i nauczycieli opartą na bazie wzajemnej akceptacji i szacunku, wzajemną współpracę oraz pomoc.
- Kształtujemy w wychowankach pogląd, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie.
IV. SYLWETKA ABSOLWENTA
- Umie funkcjonować w środowisku rodzinnym oraz współdziałać w grupie rówieśniczej.
- Przejawia zaangażowanie w życie społeczne i rozwija swoje talenty dla dobra innych.
- Nie boi się wziąć na siebie odpowiedzialności za swoją przyszłość.
- Zna specyfikę swojego regionu i utożsamia się z nim.
- Jest sprawny fizycznie.
- Przestrzega zasad zdrowego stylu życia.
- Krytycznie odbiera informacje przekazywane przez środki masowego przekazu i właściwie je interpretuje.
- Ma świadomość życiowej użyteczności zdobytej wiedzy.
- Jest wrażliwy na piękno i zatroskany o ochronę przyrody.
- Ma poczucie własnej wartości, prezentuje własny punkt widzenia, ale liczy się również z poglądami innych ludzi.
- Jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny.
- Szanuje godność własną i drugiego człowieka.
- Jest wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka.
- Postępuje według norm społecznych i zasad moralnych mających na celu ogólne dobro człowieka.
- Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo w łasne i innych.
- Zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego).
V. CELE WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE SZKOŁY (CELE GŁÓWNE):
- Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym.
- Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
VI. CELE, ZADANIA I FORMY REALIZACJI
1.CELE SZCZEGÓŁOWE:
- przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych,
- umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań,
- dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych,
- kultywowanie tradycji narodowych, europejskich, religijnych, rodzinnych, regionalnych,
- kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu o normy etyczne i przyjęty system wartości,
- ukierunkowanie na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalającyh na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19,
- kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19),
- poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19 oraz utrwalenie świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii,
- przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych,
- kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i tolerancji wobec zachowań innych ludzi,
- tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły,
- kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,
- przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
- integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność,
- włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o sprawach szkoły,
- kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec rodziców.
2. ZADANIA:
- rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
- kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
- opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka,
- stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego,
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu,
- kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji,
- przygotowanie wychowanków do rozumienia zasad partnerstwa między uczniami, nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną,
- zintegrowanie ze środowiskiem lokalnym,
- stwarzanie warunków do integralnego traktowania siebie, świata i innych ludzi,
- wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa,
- uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych,
- pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych i radzeniu sobie ze stresem,
- wdrażanie postaw asertywnych (używki, alkohol, dopalacze),
- kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata (choroby i epidemie – COVID – 19, zagrożenia płynące z Internetu),
- promowanie zasad zdrowego stylu życia i wartościowego spędzania wolnego czasu,
- zapoznanie uczniów z historią regionu, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami z dziejów Polski, Europy i świata,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań, rozróżnienia dobra od zła oraz wykazania się odwagą cywilną i gotowością do ponoszenia konsekwencji popełnionych błędów.
3. FORMY REALIZACJI:
- indywidualna praca z uczniem zdolnym, uwzględnienie w programach dydaktyczno– wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów,
- indywidualna praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi,
- zajęcia wspomagające dla uczniów klas V – VIII wyrównujące braki spowodowane zdalnym nauczaniem,
- organizowanie różnorodnych wydarzeń (spotkań, uroczystości, inscenizacji, wycieczek) wyzwalających przeżycia związane z obchodzeniem świąt państwowych oraz ważnych dla kraju rocznic,
- prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci),
- udział w projektach edukacyjnych,
- współpraca z rodzicami,
- zajęcia wyrównawcze, logopedyczne,
- zajęcia rozwijające zainteresowania,
- koła zainteresowań,
- działalność Samorządu Uczniowskiego i samorządów klasowych,
- zajęcia w ramach „Wychowania do życia w rodzinie”,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- realizacja szkolnego projektu „Rusz głową”,
- organizacja i udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych,
- spotkania z pielęgniarką,
- spotkania z policjantem,
- zebrania z rodzicami,
- organizacja pomocy koleżeńskiej,
- udział w imprezach okolicznościowych i apelach szkolnych,
- działalność Szkolnego Koła Wolontariatu,
- redagowanie gazetek ściennych na korytarzach u w klasach.
VII. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrektor:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole,
- współpracuje z Samorządem Uczniowskim,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiania udziału w kursach pedagogicznych,
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,
- nadzoruje działalność wolontariatu.
Nauczyciele:
- reagują na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci, wdrażają do poszanowania równych praw niezależnie od statusu materialnego,
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań,
- prowadzą w różnych formach szkolenia dla rodziców,
- dążą do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również tych niedostosowanych społecznie,
- poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- wskazują możliwości unikania zagrożeń i sposoby radzenia sobie z nimi,
- mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierające się na tolerancji dla odmienności rasowych, kulturowych, wyznaniowych, światopoglądowych i poszanowaniu godności każdego człowieka,
- uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
- kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu,
- realizują treści i cele programowe programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
- wyrabiają poczucie obowiązku i ukazują konsekwencje lekceważenia obowiązku,
- sprawują opiekę nad szkolnym wolontariatem, Samorządem Uczniowskim.
Rodzice:
- podejmują działania wspierające proces wychowawczy szkoły,
- pozyskują i gromadzą środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły,
- organizują formy aktywności na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
- stwarzają warunki do realizacji założeń zdrowego stylu życia,
- dają przykład pozytywnych zachowań własną postawą,
- mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
- współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania, profilaktyki i kształcenia dzieci.
Samorząd Uczniowski:
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec Dyrektora i grona pedagogicznego,
- inicjuje działania dotyczące życia uczniów,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- promuje zdrowy styl życia,
- prowadzi działalność na rzecz ochrony środowiska,
- wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.
Szkolne Koło Wolontariatu:
- angażuje się w akcje pomocy dla potrzebujących,
- propaguje idee humanitaryzmu i bezinteresownej pracy na rzecz drugiego człowieka.
VIII. TEMATYKA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
- Organizacja zespołu klasowego.
- Troska o estetykę klasy i szkoły.
- Postrzeganie siebie i porozumiewanie się z rówieśnikami.
- Troska o bezpieczeństwo i zdrowie.
- Ochrona przed agresją i uzależnieniami.
- Zapobieganie patologiom.
- Życie w najbliższym środowisku.
- Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji.
- Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich.
- Współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę.
- Kompensowanie deficytów rozwojowych uczniów.
- Rozwijanie uzdolnień uczniów.
- Przeciwdziałanie dyskryminacji, uprzedzeniom i szkodliwym stereotypom.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH
SFERA | ZADANIA | SPOSÓB REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
INTELEKTUALNA | 1. Rozpoznawanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów. |
|
|
2. Stwarzanie uczniom równych szans rozwoju intelektualnego i fizycznego. |
|
| |
3. Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji. |
|
| |
4. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych. |
|
| |
5. Rozwijanie kompetencji matematycznych, informatycznych i przyrodniczych. |
|
| |
SPOŁECZNA | 1. Poznanie praw i obowiązków ucznia oraz ustalenie praw i obowiązków panujących w klasie. |
|
|
2. Rozwijanie umiejętności działania zespołowego. Tworzenie klimatu dialogu i efektywnej współpracy. |
|
| |
3. Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych poprzez możliwość udziału w działalności z zakresu wolontariatu. |
|
| |
4. Kształtowanie umiejętności samooceny. |
|
| |
5. Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą. Uwrażliwienie na bezpieczne formy spędzania wolnego czasu w różnych porach roku. |
|
| |
6. Promowanie zdrowego stylu życia i wdrażanie zasad higieny osobistej. |
|
| |
7. Integracja z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
|
| |
8. Poznanie najbliższego środowiska i swojego regionu. |
|
| |
9. Dostarczanie wiedzy na temat sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska. Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego i postaw proekologicznych. |
|
| |
10. Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata (alkohol, nikotyna, dopalacze, zagrożenia płynące z Internetu). |
|
| |
11. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziców. |
|
| |
12. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu uczniów. Kontrola realizacji obowiązku szkolnego. |
|
| |
PATRIOTYCZNA | 1. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii oraz symboli narodowych i europejskich. Nabywanie podstawowej wiedzy o dziedzictwie kulturowym narodu. |
|
|
MORALNA | 1. Budowa koncepcji swojego życia w oparciu o wartości duchowe i religijne. |
|
|
2. Kształtowanie postaw tolerancji i zapobieganie dyskryminacji (ze względu na pochodzenie społeczne, wyznanie i narodowość). |
|
| |
4. Uświadamianie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie, w grupie społecznej i okazywanie szacunku ludziom starszym. Udzielanie pomocy potrzebującym. |
|
| |
EMOCJONALNA | 1. Kształtowanie zachowań asertywnych. |
|
|
2. Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron. Kształtowanie samoakceptacji i budowanie poczucia własnej wartości. |
|
| |
3.Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych. |
|
| |
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO | 1. Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą. |
|
|
2. Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej. |
|
| |
3. Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja). |
|
|
EWALUACJA
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego.
Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentów,
- przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- wywiad z Dyrektorem Szkoły,
- rozmowy z uczniami,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń wśród nauczycieli.
Zatwierdzono uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 6 października 2021 r.